Planujesz wakacyjny wypoczynek? Już po raz ósmy ponad 40. instytucji wspólnie przypomina konsumentom, o czym warto pamiętać w czasie urlopu. Przeczytaj, bo te informacje mogą Ci się przydać!
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów.
Poznaj swoje prawa
Wymarzony urlop wymaga przygotowań. Bez względu, czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinieneś być świadomy swoich praw. Pamiętaj:
1.Sprawdź biuro podróży
Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.
2.Sprecyzuj ogólne pojęcia
Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.
3.Przeczytaj umowę
Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.
4.Niższy standard hotelu? Reklamuj!
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.
5.Żądaj obniżenia ceny
Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.
Akcja „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”
W tym roku w ramach wspólnej akcji "Przed wakacjami – co warto wiedzieć?" już po raz ósmy UOKiK radzi, o czym pamiętać, wybierając się na urlop. Bierze w niej udział ponad 40. instytucji, które wspólnie informują m.in. o użytecznych aplikacjach, rodzajach ubezpieczeń, bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach kupujących. Przydatnych informacji szukaj na stronach uczestników projektu:
-
O czym pamiętać podpisując umowę z biurem podróży – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
-
Narzędzia internetowe, które umożliwią każdemu należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę - Ministerstwo Spraw Zagranicznych
-
Informacje o obozach, koloniach i innych rodzajach wypoczynku - Ministerstwo Edukacji Narodowej
-
Centralna Ewidencja i wykazy w turystyce, niezbędne informacje dla turystów – Ministerstwo Sportu i Turystyki
-
Sprawy podatkowe i celne na wakacjach. Co wolno przywieźć z zagranicznej podróży – Ministerstwo Finansów
-
Urlop przez internet? O czym warto pamiętać– Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne - Rzecznik Finansowy
-
Alfabet bezpiecznych wakacji - Rzecznik Praw Dziecka
-
Jak sprawdzić czystość kąpieliska i jego infrastrukturę, np. możliwość cumowania sprzętu wodnego, miejsca do kąpieli dla małych dzieci, wyprowadzania psa i in. – Główny Inspektorat Sanitarny
-
Pytania i odpowiedzi dotyczące odżywiania się oraz aktywności fizycznej w czasie wakacji – Instytut Żywności i Żywienia
-
Zabezpieczenie mieszkania podczas naszej nieobecności, bezpieczna podróż autokarem - Komenda Główna Policji
-
Bezpieczeństwo podczas uprawiania aktywnej turystyki oraz niektórych dyscyplin sportowych - Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
-
Bezpieczna kąpiel – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
-
Na jakich zasadach mogę biwakować w lesie? Co zrobić, gdy spotkam zwierzę w lesie? Czy mogę wjechać samochodem do lasu? - Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych.
-
Postępowanie w czasie upału - Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy
-
Jak chronić dane osobowe w czasie wakacji - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
-
Informacje o nowych zasadach w roamingu. Numery alarmowe i społeczne, pod którymi na terenie całej Unii Europejskiej można uzyskać pomoc - Urząd Komunikacji Elektronicznej
-
O prawach pasażerów w sytuacji opóźnionego/odwołanego lotu oraz o tym jak przygotować się do podróży samolotem - Urząd Lotnictwa Cywilnego
-
Planowanie podróży, podstawowe prawa pasażerów oraz inne porady przydatne podczas wakacyjnych wypraw koleją - Urząd Transportu Kolejowego
-
O warunkach na drogach, ograniczeniach na przejściach granicznych oraz opłatach na autostradach i drogach ekspresowych - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
-
Aby wizyta w Tatrach była bezpieczna i aby pozostały po niej same dobre wspomnienia, warto się przygotować - Tatrzański Park Narodowy
-
Wakacje przyjazne środowisku - Ministerstwo Środowiska
-
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, czyli o czym należy pamiętać wybierając się w podróż – Instytut Transportu Samochodowego
-
Zanim wyjedziesz na wakacje, czyli co odbiorca energii powinien wiedzieć przed urlopem - Urząd Regulacji Energetyki
-
Postępowanie w przypadku pożaru lub ogłoszenia ewakuacji w czasie wakacji oraz wiele innych porad - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
-
O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego i możliwości korzystania z opieki zdrowotnej podczas urlopu w kraju poza miejscem zamieszkania - Narodowy Fundusz Zdrowia
-
Bezpieczeństwo w internecie podczas wakacji – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.
W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.