Do rejestru wielkopolskich zabytków nieruchomych trafił żuraw węglowy-bramowy wraz z fragmentem torowiska. Znajduje się on na terenie zespołu stacji kolejowej w Gnieźnie.
Postępowanie w sprawie wpisania żurawia do rejestru zabytków nieruchomych województwa wielkopolskiego wszczęto z urzędu.
Żuraw węglowy-bramowy pochodzi z czasów II wojny światowej, kiedy to prowadzono kolejną rozbudowę i modernizację stacji w Gnieźnie. Zbudowano go w Maschinenfabrik Deutschland z siedzibą w Dortmundzie w 1941 r. Jego instalacja elektryczna została wykonana przez Siemens-Schuckertwerke z Berlina. Był wykorzystywany przy obsłudze parowozów.
Wpisanie go na listę zabytków ma go uchronić przed zniszczeniem lub przekształceniem
- Kolejowy żuraw węglowy-bramowy napędem elektrycznym i 2-linowym chwytakiem węgla jest obiektem reprezentatywnym dla poziomu techniki kolejowej w okresie II wojny światowej. Zachował oryginalny materiał, formę, konstrukcję i rozwiązania techniczne z okresu jego powstania. Jest ostatnim tego typu obiektem w województwie wielkopolskim i najprawdopodobniej ostatnim w Polsce. Zalicza się do najcenniejszych zabytków techniki w zakresie dźwignic kolejowych w Polsce. Żuraw oraz fragment torowiska (fragmenty obu torów wraz przyległym kanałem kablowym) jako relikt infrastruktury związanej z funkcjonowaniem żurawia, posiadają wysoką wartość naukową i historyczną. Dzięki wpisowi do rejestru zabytków obiekty zostały objęte ochroną konserwatorską, co pozwoli uchronić je przed ewentualnym zniszczeniem lub przekształceniem - wyjaśnia Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.